14.10.2024. godina
Odluka TikToka da isključi Merlin i odustane od pregovora o obnovi trenutne licence izazvala je široku zabrinutost širom globalne muzičke industrije. Platforma direktno kontaktira nezavisne muzičke kompanije kako bi pokušala da postigne pojedinačne ugovore. Mnogi strahuju da ovim potezom TikTok namerava da plati manje za muziku.
Merlin deluje kao partner za licenciranje nezavisnog sektora, igrajući ključnu ulogu u obezbeđivanju efikasnosti za digitalne platforme, promovisanju raznolikosti i izbora potrošača, kao i pružanju pristupa tržištu i vrednosti za svoje članove. Sa više od 500 članova koji predstavljaju preko 30.000 izdavačkih kuća, distributera i nosilaca prava širom sveta, Merlin trenutno čini 15% globalnog tržišta snimljene muzike i ima poslove sa preko 40 digitalnih usluga.
„Odluka TikToka da se udalji od Merlina stavlja nezavisne izdavačke kuće na nemoguće mesto sa njihovim umetnicima: to je izbor između njihove muzike koja je dostupna na platformi ili obezbeđivanja poštenih uslova licence. objašnjava Zena Vhite, VIN Chair. Noemi Planas, izvršni direktor VIN-a, dodaje da su „Merlin kreirale nezavisne muzičke kompanije kako bi se takmičile na najvišem nivou i osigurale da imaju pristup najboljim uslovima. Odluka TikTok-a predstavlja rizik po kulturnu raznolikost, pristup tržištu i pravedno plaćanje za nezavisne osobe. Ali ovo se ne odnosi samo na TikTok. Pozivamo kreatore politike širom sveta da regulišu tehnološki sektor kako bi osigurali istinski konkurentno tržište gde su prava kreatora zaštićena od zloupotrebe i monopolskog ponašanja. TikTok nastavlja da se odupire pozivima iz sektora da se pozabavi postojećim „jakom u vrednostima“, koji ima negativan uticaj na sposobnost nezavisnih da brane svoju muziku i prava.
Azija
U vlasništvu kineske kompanije BiteDance, TikTok je najveća svetska platforma društvenih medija posle Fejsbuka, Jutjuba i Instagrama. Azija je dom za 6 od 10 najboljih zemalja po broju korisnika, a lokalne muzičke kompanije strahuju da odluka TikTok-a ugrožava jednake uslove. Jong-Gill Shin, generalni sekretar Korejske asocijacije industrije diskografskih kuća (LIAK) kaže: „LIAK izražava duboku zabrinutost zbog trenutnih okolnosti koje predstavljaju značajan rizik od podsticanja diskriminacije kreativnih dela. Imperativ je da se svakoj muzici, bez obzira da li potiče iz velikih ili nezavisnih sektora, pripiše jednaka vrednost i priznanje. Nedvosmisleno se protivimo nedavnim pokušajima TikTok-a koji prete da potkopaju naše napore da obezbedimo pravične uslove. Usklađeni sa našim kolegama članicama VIN-a širom sveta, odlučni smo u našoj posvećenosti podržavanju i očuvanju suštinske vrednosti nezavisne muzike.” Kineski susedi takođe su izrazili zabrinutost zbog usklađenosti TikToka sa zakonima o zaštiti podataka, a Indija je zabranila aplikaciju zbog zabrinutosti za nacionalnu bezbednost.
Severna Amerika
U Sjedinjenim Državama, drugom najvećem tržištu po broju korisnika TikTok-a sa 120,5 miliona, postoji zabrinutost zbog zloupotrebe moći sa platforme. U aprilu je predsednik Bajden potpisao zakon kojim će se zabraniti TikTok ukoliko BiteDance ne proda svoj udeo u roku od godinu dana. Richard Burgess, izvršni direktor Američkog udruženja nezavisne muzike (A2IM), komentariše: „TikTok-ova nespremnost da pregovara o licencnom ugovoru sa Merlinom je samo najnoviji primer platforme koja čini sve što može da izbegne pravično obeštećenje umetnika. Sada, više nego ikad, potreban nam je Kongres da donese Zakon o zaštiti zaposlenih muzičara i da muzičarima, tekstopiscima, nezavisnim izdavačkim kućama i izdavačima mogućnost da kolektivno pregovaraju na tržištu.”
Slična zabrinutost je izražena u Kanadi, gde je muzička zajednica aktivno uključena u regulatorni proces oko Zakona o onlajn strimovanju, koji proširuje zahteve emitera da ulažu u kanadski muzički sektor na digitalne platforme i nailazi na sve veći otpor tehnološkog sektora. „Zaobilazeći lokalne propise i namećući nepovoljne uslove za nosioce prava, platforme stvaraju značajnu neravnotežu moći“, kaže Gord Dimitrief, predsednik za odnose sa vladom u Kanadskom nezavisnom muzičkom udruženju (CIMA). “To guši konkurenciju, smanjuje kulturnu raznolikost i ograničava izbor potrošača.” Endrju Keš, predsednik i izvršni direktor CIMA, dodaje da odluka TikToka „treba da deluje kao poziv na buđenje kanadskim kreatorima politike i političarima koji se bave regulisanjem tehnološkog sektora“.
Latinskoj Americi
TikTok je bio najbrže rastuća platforma društvenih medija u Latinskoj Americi 2023. „Iz brazilske perspektive, odluka TikToka da ne obnovi sporazum sa Merlinom mogla bi da oslabi zastupljenost nezavisne muzike, koja igra ključnu ulogu u promovisanju kulturne i regionalne raznolikosti, “, kaže Felippe Ljerena, predsednik Associacao Brasileira da Musica Independente (ABMI). „Bez kolektivnog ugovora, male etikete mogu imati više poteškoća u pregovaranju pojedinačno, što negativno utiče na njihovu vidljivost i učešće na platformi koja je relevantna kao što je TikTok. Brazilska organizacija tvrdi da ovaj potez ne samo da kompromituje raznovrsnost sadržaja dostupnog na platformi, već i nema smisla sa komercijalne i strateške tačke gledišta. Brazil je na trećem mestu po broju korisnika TikTok-a po zemlji, sa 105,3 miliona, a sledi ga Meksiko sa 77,5 miliona korisnika, ali zabrinutost je izražena i na drugim tržištima u regionu. „Izuzetno je štetno za nezavisni sektor u Latinskoj Americi što TikTok primenjuje ovaj pritisak da zaobiđe Merlina. Sama svrha Merlina je da obezbedi pravedniju i pravičniju zastupljenost za sve, posebno u regionima poput našeg, i mi stojimo pri tome. Najviše će biti pogođeni manji igrači, koji će imati malo opcija, a naš najveći strah je da će se naći u najgorim uslovima. dodaje Francisca Sandoval, predsednica Asociacion Gremial Industria Musical Independiente de Chile (IMICHILE).
Evropa
Nakon zabrinutosti u vezi sa vrednosnim jazom iznetim u aprilu, Udruženje nezavisnih muzičkih kompanija (IMPALA) usprotivilo se pokušaju TikToka da bojkotuje Merlina. Evropska organizacija naglašava važnost kolektivnih ugovora za raznolikost i izbor potrošača i napominje da je od vitalnog značaja da nezavisne i digitalne usluge rade zajedno i istraže načine za povećanje vrednosti trenutne ekonomije kao ključnog dela muzičkog ekosistema, kao što je predloženo. u IMPALA-inom planu od deset koraka kako biste maksimalno iskoristili strimovanje. „Verujemo da je davanje etiketama opcije da rade u okviru kolektivnog ugovora najbolji način da TikTok postigne ove ciljeve i radi sa umetnicima i žanrovima iz cele Evrope“, kaže Dario Draštata, predsednik IMPALA i predsednik RUNDA Adria. „Mi poštujemo slobodu izbora u preduzetništvu. Rast nezavisnog sektora na svim platformama je od suštinskog značaja da bi se fanovima i potrošačima pružio izbor i raznolikost, upravo ono za šta se TikTok zalaže. Najlakši način da se to postigne je preko Merlina.” kaže Helen Smit, izvršna predsednica IMPALA-e. Ona dodaje: „Pozivamo TikTok da vidi vrednost obnovljenog kolektivnog ugovora preko Merlina i sarađuje na razvoju ovog važnog dela ekosistema. Nadamo se da će prevladati efikasnost i izbor za korisnike TikTok-a, kao i pristup za umetnike i etikete bez obzira na njihovu zemlju, žanr ili nivo uspeha, i naravno, zajednički i standardizovani napori u borbi protiv prevara.” Francuska, Belgija, Nemačka i druge evropske zemlje takođe su se oglasile u podršci Merlinu.
Australija
TikTok je ključan za muzičku industriju, a muzika je ključna za TikTok. Eksperiment koji je TikTok sproveo u Australiji 2023. godine da bi analizirao kako se muzici pristupa i koristi na platformi, pokazao je da je ograničenje licencirane muzike koju korisnici mogu da dožive izazvalo smanjenje broja korisnika i vremena koje provode u aplikaciji. „Veoma smo uznemireni vestima o odluci TikToka da se udalji od pregovaračkog stola sa Merlinom pre nego što bi razgovori o obnovi licence uopšte mogli da počnu. Kao da to nije bilo dovoljno opterećujuće, TikTok je izrazio nameru da traže direktne poslove i obezbedio veoma, veoma kratku pistu za etikete da potpišu NDA. Ovo bi bilo urnebesno, da nije tako nepoštovanje i dalje pokazuje da ponašanje TikTok-a u potpunosti podriva njihovu prethodno iskazanu podršku nezavisnih nosilaca prava širom sveta. IMNZ, kao predstavnik i zagovornik novozelandskih umetnika i etiketa, pridružuje se našim globalnim sunarodnicima u nadi da će TikTok doneti ispravnu odluku – i naći put nazad do stola za licenciranje sa Merlinom, i to pametno“, kaže Dilan Pelet, generalni direktor u Independent Music Nev Zealand (IMNZ).
VIN je posvećen obezbeđivanju da sva preduzeća u muzičkom sektoru budu najbolje opremljena da maksimiziraju vrednost svojih prava, bez obzira na njihovu veličinu i poreklo, a Merlin je ključni partner u tome. Globalna nezavisna muzička zajednica ostaje nepokolebljiva u svojoj podršci kolektivnim pregovorima o licenciranju i poziva TikTok da se vrati za sto i radi na rešenjima koja koriste svim uključenim stranama.