Brisel, 3. oktobar 2024. godina
Ovo predstavlja zabrinutost jer Merlin igra ključnu ulogu u saradnji sa uslugama, obezbeđujući efikasnost, raznolikost i izbor potrošača, kao i pružajući pristup tržištu i vrednosti za članove i ekonomiju obima za korisnike licenci. IMPALA je već pokrenula pitanja o jazu vrednosti sa TikTokom u aprilu i ovaj najnoviji razvoj pogoršava ove zabrinutosti.
Uzimajući u obzir istoriju, čini se jasnim da je cilj TikTok-a sa ovim pristupom da plati manje za muziku, a mnoge izdavačke kuće su zabrinute da bi one bile isključene. Povrh svega, napadnuta je sloboda etiketa da odlučuju kako se bave svojim pravima, a TikTok traži bojkot Merlina. TikTok takođe gubi jer neće imati pristup istoj raznolikosti, nešto što je već podvukao kao važno.
Dan Waite, predsednik digitalnog komiteta IMPALA, prokomentarisao je: „Lable-ovi bi trebalo da budu slobodni da odlučuju, ovo je pitanje principa i TikTok-ov bojkot treba pozvati. Diskografske kuće su poverile svoja prava Merlinu da pregovara u njihovo ime, a time što TikTok ide direktno na nosioce prava, ne poštuju ugovore o licenciranju koji su na snazi. Poput lanca supermarketa koji direktno pregovara sa pojedinačnim farmerima o ceni njihovog mleka, teško je videti kako to može da funkcioniše u korist farmera.”
IMPALA je ranije ove godine izdala izjavu o TikTok-u i potrebi da se postigne odgovarajuća vrednost. Ovo je ključni deo IMPALA-inog plana u deset koraka da se maksimalno iskoristi strimovanje, uključujući usluge poput TikTok-a, nazvane „ekonomija trenutka“. Mark Kitcatt, predsednik IMPALA-ine grupe za strimovanje, prokomentarisao je: „S obzirom na tajming, čini se jasnim da je stvarna namera TikToka da fragmentira sektor i smanji vrednost nezavisne muzike, umesto da se bavi manipulacijom strimovanja. Jasno je da već postoji ogroman jaz u vrednostima u pogledu prihoda koji se plaćaju za muziku. TikTok-ov potez naglašava moć koju ima na tržištu. To će štetiti saradnji u cilju okončanja prevara u strimingu, povećati trenja i neefikasnost i umanjiti izbor za TikTok kupce.”
U aprilu je TikTok javno odgovorio na zabrinutost IMPALA-ine nedostatke vrednosti, ističući „… cenimo odnose i ugovore o licenciranju koje imamo sa nezavisnom zajednicom u Evropi“. TikTok se takođe osvrnuo na rastuće hitove iz „niz žanrova i zemalja, od uspostavljenih početaka do onih koji tek počinju“.
Dario Drastata, predsednik IMPALA i predsedavajući RUNDA Adria, dodao je: „Verujemo da je davanje lable-ovima opcije da rade u okviru kolektivnog ugovora najbolji način da TikTok postigne ove ciljeve i radi sa umetnicima i žanrovima iz cele Evrope. Poštujemo slobodu izbora u preduzetništvu. Rast nezavisnog sektora na svim platformama je od suštinskog značaja da bi se fanovima i potrošačima pružila mogućnost izbora i raznolikosti, upravo ono što TikTok predstavlja. Najlakši način da se to postigne je preko Merlina.”
Pitanje manipulacije su takođe označili i Merlin i TikTok i zaista je TikTok počeo da pritiska na ovo. Helen Smit, izvršna predsednica IMPALA-e je prokomentarisala: „Razvodnjavanje je, naravno, problem u svakom poslu i to će se nastaviti. Teško je shvatiti kako bi direktni poslovi mogli da se pozabave ovim bolje od Merlinovog dogovora. Sigurno je da se pitanja bolje rešavaju na kolektivnoj osnovi na standardizovan način? Ovo deluje kao dimna zavesa za bojkot Merlina s obzirom na istoriju i vreme i činjenicu da cela industrija naporno radi na ovom važnom pitanju.
IMPALA je u aprilu napomenula da je od vitalnog značaja raditi zajedno i istražiti načine za povećanje vrednosti trenutne ekonomije kao ključnog dela muzičkog ekosistema. Ovo ostaje preferirani put sektora. IMPALA takođe ističe da će ova pitanja imati odjek kod regulatora koji su već izrazili zabrinutost zbog načina na koji TikTok funkcioniše, ne samo u EU već i u drugim jurisdikcijama.
Helen Smith, izvršni predsedavajući, IMPALA je zaključila: „Pozivamo TikTok da uvidi vrednost obnovljenog kolektivnog ugovora preko Merlina i sarađuje na razvoju ovog važnog dela ekosistema. Nadamo se da će efikasnost i izbor za korisnike TikTok-a, kao i pristup za umetnike i lable-ove bez obzira na njihovu zemlju, žanr ili nivo uspeha, i naravno, zajednički i standardizovani napori u borbi protiv prevara, prevladati i radujemo se razvoju ovog vitalnog dela ekosistem.”