London i Brisel, 10. jun 2025.
Danas je objavljen novi izveštaj „Borba protiv pojave dvoslojnog tržišta strimovanja muzike“. Analizirajući nedavne evolucije na tržištu strimovanja muzike, izveštaj upozorava da se pojavljuje dvoslojna industrija koja zahteva „neposrednu pažnju“.
Analizu su sproveli stručnjaci iz industrije Den Fauler i Ketrin Baset i namenjena je svim akterima u muzičkom sektoru, uključujući digitalne usluge, a nekoliko preporuka je usmereno na donosioce odluka.
Autori napominju da njihov izveštaj „…identifikuje sve veći jaz između velikih nosilaca prava i nezavisnih aktera, vođen konsolidacijom tržišta, neprozirnim politikama platformi i novim praksama monetizacije koje sve više favorizuju obim u odnosu na raznolikost; pojava dvoslojne industrije“.
Pored procene kako se dvoslojno tržište razvijalo, autori upoređuju trenutno stanje tržišta strimovanja muzike sa IMPALA-inim planom strimovanja kao skupom ključnih indikatora učinka (KPI) za industriju.
Izveštaj navodi „pet kritičnih oblasti za neposrednu pažnju“:
Borba protiv razvodnjavanja veštačke inteligencije i prevara u strimingu kroz međuindustrijsku saradnju i regulaciju.
Reformisanje modela raspodele autorskih prava kako bi se osigurao pravedan pristup za sve učesnike na tržištu i povećanje pretplata u skladu sa inflacijom.
Povećanje transparentnosti u praksama digitalnih servisa (DSP), posebno u vezi sa alatima za povećanje reprodukcije i demonetizacijom sadržaja.
Ograničavanje i obaranje konsolidacije tržišta radi održavanja konkurentske raznolikosti.
Uključivanje konsultacija i procene uticaja u sve buduće promene u industriji kako bi se izbegla nenamerna šteta.
Den Fauler, stručnjak iz industrije i koautor knjige „Borba protiv pojave dvoslojnog tržišta strimovanja muzike“, prokomentarisao je: „U vreme kada je kulturna homogenizacija u porastu, gde generativna veštačka inteligencija sve više stavlja inovativnu kreativnost u konkurenciju masovnom strimingu, rizikujemo budućnost u kojoj se muzička raznolikost takođe aktivno komercijalno potiskuje.“
Dario Draštata, predsednik IMPALA-e, predsednik regionalnog udruženja RUNDA Adria i izvršni direktor Dallas Records-a, prokomentarisao je: „Pozdravljam ovaj izveštaj kao odraz gde se trenutno nalazimo na digitalnom tržištu. Princip demonetizacije je fundamentalno i pravno pogrešan. Koncentracija je faktor koji potkopava evoluciju tržišta i mora se rešiti zajedno sa pretplatama, prekomernom ponudom i razvodnjavanjem od veštačke inteligencije i prevara.“
Gi Dejvi, izvršni direktor AIM-a, Udruženja nezavisne muzike, dodao je: „Veliki deo nezavisnog sektora okupiće se ove nedelje na indi nedelji u Njujorku i ovaj izveštaj donosi bitne uvide za sve nas. Štetni efekti ograničenja strimovanja i demonetizacije mnogih umetnika su ogoljeni. Strimovanje, uprkos svim svojim obećanjima demokratizacije, u nekim slučajevima donosi suprotno – uzima prihod od onih kojima je najpotrebniji i preraspodeljuje ga eliti. Prekomerna ponuda, razvodnjavanje i prevare moraju se rešiti, ali ne na račun naše muzike u nastajanju, raznovrsne i nišne muzike.“
Mark Kikat, vlasnik Everlasting Records-a i Popstock Distribuciones-a, nastavio je: „Kada smo usvojili prvi plan strimovanja IMPALA-e, nismo očekivali da će ga stručnjaci videti kao skup ključnih indikatora učinka (KPI), ali to ima smisla. Dvoslojno tržište strimovanja potkopava raznolikost i obezvređuje kreativni rad.“
Helen Smit, izvršna predsednica IMPALA-e, zaključila je: „Pitanje tržišne moći se veoma jasno pojavljuje u ovom izveštaju kao osnovni uzrok mnogih problema koje vidimo na tržištu strimovanja. Slažemo se sa preporukom da se dalja koncentracija ograniči, pa čak i preokrene.“
NEW REPORT HIGHLIGHTS EMERGENCE OF A TWO-TIER MUSIC STREAMING MARKET FAVOURING SCALE OVER DIVERSITY AND FLAGS NEED FOR URGENT ACTION